Poziomy nauczania
Council of Europe * | ALTE** | POLIGLOTA | EGZAMINY MIĘDZYNARODOWE | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
angielski | francuski | hiszpański | włoski | ||||
C2 | Poziom 5 Good User |
CPE-prep | CPE | DALF C2 CEFP5 |
Diploma de Español Nivel C2 | CELI5 | |
C1 | Poziom 4 Competent User |
CAE-prep | CAE BEC3 TOLES Advanced |
DELF C1 CEFP4 |
Diploma de Español Nivel C1 | CELI4 | |
B2 | Poziom 3 Independent User |
sem. VII sem. VIII FCE-prep |
FCE BEC2 TOLES Higher |
DELF B2 CEFP3 |
Diploma de Español Nivel B2 | CELI3 | |
B1 | Poziom 2 Threshold User |
sem. V sem VI |
PET BEC1 TOLES Foundation |
DELF B1 CEFP2 |
Diploma de Español Nivel B1 | CELI2 | |
A2 | Poziom 1 Waystage User |
sem. III sem. IV |
KET | DELF A2 CEFP1 | Diploma de Español Nivel A2 | CELI1 | |
A1 | Poziom Breakthrough |
sem. I sem. II |
- | DELF A1 |
Diploma de Español Nivel A1 |
- |
* The Council of Europe Common European Framework of Reference
** ALTE- Association of Language Testers in Europe- Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Testujących Znajomość Języków Obcych
Szczegółowy opis umiejętności językowych |
---|
A1Poziom podstawowy Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia oraz bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawić siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowęą pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy. |
A2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np. bardzo podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
B1Poziom samodzielności językowej Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenia głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego, itd. Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając swoje opinie i plany. |
B2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie, a także wyjaśnić swoje stanowisko sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań. |
C1Poziom biegłości Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Potrafi się wypowiadać płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe, dotyczące złożonych problemów wypowiedzi ustne lub pisemne, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami, wskaźnikami zespolenia tekstu. |
C2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje pochodzące z różnych źródeł, pisanych lub mówionych, w spójny sposób odtwarzać zawarte w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach. |